13/02/2024

Op 8 februari heeft de Lionsclub Den Haag-Scheveningen een cheque uitgereikt aan de stichting Zeldzame Ziekten Fonds (www.zzf.nl), gevestigd aan de Cornelis de Wittlaan 39. Er werd een bedrag van maar liefst € 6.600 uitgereikt. ZZF is zeer dankbaar voor deze donatie.

De Scheveningse Lions hebben dit bedrag bijeengebracht middels de inzet van de TX-51 (eigendom van een van de leden; www.tx51.nl), een schitterende tweemast schoener gelegen in de 2e Haven, voor een aantal vaarten op de het Haringvliet in september en oktober vorig jaar. Voor de vaartochten werden bedrijven benaderd die met hun relaties zo een prachtige middag beleefden, compleet met champagnelunch. Het doel was om via ZZF een financiële bijdrage te leveren aan het onderzoek “moleculaire sneltest voor het opsporen van bloedvergiftiging (sepsis) bij pasgeboren kinderen”.

Jaarlijks worden er in Nederland ca. 8500 pasgeboren kinderen behandeld met breedspectrum antibiotica voor vermoede bloedvergiftiging (sepsis). Het aantal kinderen dat daadwerkelijk bloedvergiftiging heeft is ca. 250; een fractie hiervan dus. Ruim 8000 kinderen worden derhalve jaarlijks ten onrechte meerdere dagen opgenomen in het ziekenhuis en met antibiotica kuren behandeld, wachtend op de uitslag van een “kweek”. Kinderartsen willen de diagnose sepsis niet missen, onbehandeld is sepsis namelijk een dodelijke ziekte. Onder leiding van het Amsterdam UMC wordt een nieuwe test ontwikkeld, die een sneller resultaat geeft (enkele uren i.p.v. 4 dagen). Dit maakt zulke antibioticakuren overbodig bij pasgeborenen die geen bloedvergiftiging blijken te hebben en dat voorkomt dat deze kinderen door de onnodige antibiotica op latere leeftijd een grote kans hebben op allergieën, astma en chronische ontstekingsziekten (zoals de ziekte van Crohn en suikerziekte). Ook het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag is een van de in de resultaten van dit onderzoek geïnteresseerde ziekenhuizen.

In mei 2024 vinden er nieuwe zeiltochten plaats met de TX-51 voor het goede doel. Wilt u met uw bedrijf meevaren? Neem dan contact op met Lionsclub Den Haag – Scheveningen DenHaag.Scheveningen@Lions.nl